careers

ת"ת: לתייק זה תיק

כנס ניהול הידע והמסמכים שנערך לאחרונה ניסה להתמודד עם האבחנה בין ניהול מסמכים לניהול ידע. יגאל חמיש הנחה ביד רמה – אחד הכנסים הבודדים בהם הייתי ואף דובר לא חרג מלוחות הזמנים שלו1.

המגמות הבולטות בכנס:

  • מוצרים קנייניים עדיין שולטים, כאשר MOSS מבית מיקרוסופט היה הבסיס למרבית המוצרים, כאשר השיקול המרכזי של הבחירה בו היא ההתממשקות למוצרי Microsoft Office.
  • ישנה חדירה של מוצרי קוד פתוח – הדוגמאות היות מבוססות על MediaWiki.
  • מרבית הארגונים עדיין פונים לחברות טכנולוגיה למציאת פתרונות לניהול ידע, ולא ליועצים מהתחום. אני מניח כי מגמה זו נובעת מחוסר אבחנה בין ניהול ידע לניהול מידע – ובעיקר ניהול קבצים רשומות ותהליכים.
  • המשבר הכלכלי החזיר את ה-ROI לחזית.

הדבר הבולט לעיני (לי לפחות), היה כי המפתרונות מבוססי מיקרוסופט היו בפרויקטים שהובלו על ידי חברות טכנולוגיה, והפתרונות מבוססי קוד פתוח הונחו על ידי חברות יעוץ. ההיקף של הפרויקטים שהוצגו איננו מדגם מייצג, כמובן.

דברים אחרים שמצאתי למעניינים:

  • מנכל DB ישראל הציג את רמת הסיכון בהם נמצאים עסקים בישראל. החלוקה של רמת הסיכון תואמת את חלוקת העסקים בין עסקים גדולים לעסקים בינוניים וקטנים. אולי לא מפתיע, אבל עדיין מטריד, בנתן כי מרבית משקי הבית תלויים בעסקים קטנים ובינוניים.
  • מרבית הנוכחים בכנס היו מארגונים גדולים וחברות ממשלתיות. בעוד שברור כי לעסקים קטנים ובינוניים ישנה בעיה להשתתף בכנסים ממין זה, העדרם מצביע גם על העדר מודעות.
  • עוד תחום שחסר בקהל הוא חברות הזנק וקרנות הון סיכון. דווקא שני תחומים אלו יכולים לצאת עם רווח מניהול ידע.

היות וניהול ידע הוא ניסיון לחדור למחשבותיהם של אחרים, הנה הרצאה מעניינת על הפיזיולוגיה של המחשבה על מחשבות של אחרים:

  1. ניהול זמן הוא גם חשוב []
profile

4 תגובות ל-“ת"ת: לתייק זה תיק

  1. פעם פניתי למנהל חברת הדרכות (דווקא אחד שמחובר לצורכי הלקוחות ולמגמות בסקטור העסקי), והצעתי לו לקיים סדנא בנושא ניהול ידע. הוא השיב לי שהוא כבר חשב על זה, ופסל את הרעיון, כי אין לו כיתת מחשבים עם SHARE POINT.
    עד כדי כך השיווק של מיקרוסופט יעיל.
    נסיתי להסביר לו ש"ניהול ידע" זה לא עוד תוכנה שצריך ללמד, אבל אם נורא חשוב לו ללמד כלים טכנים, אפשר להזכיר בסדנא כזאת מערכות שיתוף ידע כמו Joomla ואפילו כלי google.
    אז הוא הציע שנעשה סדנא ללימוד ה Joomla (אני לא מאשים אותו – הוא זיהה הזדמנות ללמד על מוצר מתחרה (וחינמי) ל SHAREPOINT – נשמע סקסי…).

    בכל מקרה, הבלבול עדיין מובנה, ומוטבע אפילו בכותרת של יום העיון המדובר – "הועידה ה 6 לניהול מסמכים וידע".
    בעייני זה בערך כמו להגיד – "הועידה לניהול שרטוטים ותהליכי פיתוח מוצרים" (ואולי גם "הועידה לניהול מפות ופיתוח סביבתי"?).

    ההערה לגבי גישת סקטור ה SMB לניהול ידע נכונה וחשובה מאוד. אבל כנסים כמו אלה, לא מקדמים את העניין. להיפך;
    מקריאת סדר היום מצטיירת תמונה של תחום שרלוונטי רק לארגונים גדולים מאוד. כל הכלים המדוברים רלוונטים רק לארגונים עתירי משאבים ותשתיות.
    חוצמיזה, פירמה פרטית בת כ 20 איש, לא תשלח בנאדם להשחית יום שלם בכנס שלא קשור לעסקי הליבה (ועוד בפתח תקוה).
    בארגונים קטנים, אתגר ניהול הידע צריך להיות מטופל בגישה שונה בתכלית (בשביל ההתחלה, יש להניח; לא נקנה עוד תוכנה, לא נגייס עוד אדם בשביל זה, וגם אם נביא יועץ לצורך כך, נשלם לפי שעות, רצוי פחות מ 45).

  2. vיי גיל,
    תודה על הפוסט, בהחלט מעלה מחשבה. האבחנה שעשית בין הפתרונות הטכנולוגיים לבין מי שהציגו אותם – מעניינת, ראוי בהחלט להעמיק ולראות האם זה אכן כך. נראה לי שפתרונות קוד פתוח חינמיים נפוצים יותר ללא השקעה רבה בתשתית, שחברות ייעוץ קטנות אינן יכולות להרשות לעצמן, וזו אולי הסיבה, לא איגיאולוגיה טכנולוגית כזו או אחרת.
    אגב, מיזם מסוג Wiki שדוגמאות ממנו הוצגו בכנס, צריך לשמש לייעודו המקורי: הקמת מיזם אנציקלופדי. להשתמש ב Wiki ל'ניהול מסמכים' נראה לי החטאה של המטרה.
    תודה על הקרדיט בעניין ניהול הכנס, אכן זו היתה משימה מאתגרת. השתדלתי בעיקר שהכנס ינוע קדימה, ומקווה שהועלתי בכמה תובנות ששיתפתי, בין לבין.
    שנה טובה!

  3. היי גיל,
    תודה על הפוסט, בהחלט מעלה מחשבה. האבחנה שעשית בין הפתרונות הטכנולוגיים לבין מי שהציגו אותם – מעניינת, ראוי בהחלט להעמיק ולראות האם זה אכן כך. נראה לי שפתרונות קוד פתוח חינמיים נפוצים יותר ללא השקעה רבה בתשתית, שחברות ייעוץ קטנות אינן יכולות להרשות לעצמן, וזו אולי הסיבה, לא איגיאולוגיה טכנולוגית כזו או אחרת.
    אגב, מיזם מסוג Wiki שדוגמאות ממנו הוצגו בכנס, צריך לשמש לייעודו המקורי: הקמת מיזם אנציקלופדי. להשתמש ב Wiki ל'ניהול מסמכים' נראה לי החטאה של המטרה.
    תודה על הקרדיט בעניין ניהול הכנס, אכן זו היתה משימה מאתגרת. השתדלתי בעיקר שהכנס ינוע קדימה, ומקווה שהועלתי בכמה תובנות ששיתפתי, בין לבין.
    שנה טובה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

rss
Private