service
api

בין יתירות לגיבוי

אתר טקקרנץ' מדווח על אובדן דואר מסיבי של משתמשי שרות Gmail של גוגל. לדברי גוגל מדובר בכ-60 משתמשים.

לכאורה הדבר התמוה בפרשה היא סוגית הגיבוי. האם אין לגוגל מערכות גיבוי?

ללא הכרות עם המערכת המסיבית של גוגל, אני מניח כי התשובה היא לא. מעבר לעלויות האדירות הכרוכות בכך, יש, מן הסתם, סוגיות משפטיות וציבוריות בשימור מידע של משתמשים לאורך זמן, בעיקר בחברה שעיקר הצלחתה נובע מיכולתה לנתח מידע לטובת פרסום ממוקד.

יכולת המיחשוב והזמינות של גוגל נובעת, ככל הנראה, מיתירות. יתירות משמעה כפילות של שימור המידע במספר מקומות, והצגת המידע מהמקום הזמין ביותר. יתירות מושגת על ידי שיכפול המידע במהירות האפשרית לדיסק נוסף (מערכת RAID) או מחשב נוסף (מאגדים, או Clusters, של מחשבים).

יתירות מגינה על מערכות מפני כשלים בתקשורת או בחומרה, אך לא מפני כשל הנובע מתקלת תכנה, בעיקר כזאת שאינה מזוהה כתקלה. במקרה דנן, מחיקת המידע נבעה ככל הנראה מתקלת דפדפן. מבחינת גוגל, הפעולה הייתה לגיטימית, ובתור שכזאת, מחקה את המידע מכל המערכות.

במקרה זה, גוגל מציינת כי היא איננה מתחייבת לשימור המידע, ופעולת מחיקה היא סופית ולא ברת תיקון.
מספר לקחים:

  • יתירות שנועדה לספק אמינות וזמינות על מערכת איננה תמיד מספיקה.
  • שימור המידע תמיד צריך להבחן במקביל ובנוסף לזמינות ואמינות.
  • בשימוש בספק שרות לאיחסון מידע, יש לבחון את המדיניות של שימור המידע שלו, לא רק על מנת לוודא כי המידע נשמר, אלא גם לוודא כי המידע ימחק בצורה מוחלטת כשאר השרות מסתיים.
  • לבדוק את הגיבוי ואת אמינותו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

content
e-mail