mail

מיהו ומהו עסק קטן

כל מספר שבועות פונה אלי ספק פתרונות כזה או אחר ומודיע לי על מוצר או שרות לעסקים קטנים ובינוניים.

מה ההגדרה לעסק קטן ובינוני. קריאה בפוטוקול מישיבת ועדת הקליטה העליה והתפוצות שדנה בקידום עסקים קטנים בקרב העולים מצביעה על תמונה עגומה: גם למחוקקים שלנו אין מושג.

לבנק בעולמי יש סקר של עסקים קטנים ובינוניים, שלמרבית הצער איננו כולל את ישראל. הטבלה הבאה מנסה לסכם את המדדים במקומות שונים:

עסק ביתי/זעיר עסק קטן עסק בינוני
האיחוד הארופי עובדים 10 50 250
מחזור (מיל €) 2 10 50
ארה"ב עובדים 10 100 500
מחזור 2 10 50
ישראל עובדים ? 15 70
פדיון (מיל ₪) ? 5 22
הבנק העולמי עובדים 10 50 300
מכירות (מיל $) 0.1 3 15

מעבר למידע הבסיסי שבטבלה, ישנו מעט מאד מידע זמין על הקפי הפעילות של עסקים קטנים, בעיקר בישראל.
מצב עניינים זה משליך גם על צורת החשיבה בתחום מערכות המידע, הן מצד הספקים, והן מצד הלקוחות.

חלק ניכר מהעסקים נוטים לחשוב בקני מידה קטנים, לא רק בתחום מערכות המידע, אלא גם התחום הערכת הסיכונים והניהול הכלכלי. לא מעט מהעסקים הבינוניים פועלים בתחום המערכות המידע מתוך השקפת עולם של עסק קטן, ואפילו זעיר, בעיקר התחום התימחור. למרבית הצער, מרבית חברות המיחשוב הקטנות מעודדות גישה זו על ידי שימת דגש על מחירים זולים, בלא מעט מקרים על חשבון איכות ואמינות, הן בצד בטכני והן בצד העסקי.
בו בזמן, הספקים המזהים את נפח השוק של העסקים הקטנים והבינוניים, אינם משכילים להבין את צרכיו, ומנסים בעיקר לשווק לו מותגים מתחום החברות הגדולות, עם יכולות מקוצצות (מוצרי SAP ,Microsoft ו-CheckPoint) הם הבולטים בכך.

הכרזה של מוצר כמוצר SMB, איננה אוטומטית מכשירה אותו ככזה. עסקים קטנים ובינוניים צריכים לנהל סיכונים, לתכנן ולפעול לפי תוכניותיהם העסקיות, ולא לפי ההגדרה של אלו המנסים לשווק להם.

podcast

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

feed