קטגוריות
מערכות מידע משולחן המנמ"ר

מה עו"ד?

מאז הפכתי לשכיר, ועוד בחברה ציבורית (דהיינו הנסחרת בבורסה), אני נהנה מנפלאות הבירוקטיה הארגונית. אחת מאותן נפלאות היא המחלקה המשפטית – ונוהל המחייב העברת כל מסמך משפטי לעיונם ואישורם.

כחסיד של קוד פתוח ותכנה חופשית, אני מאמץ לא מעט כלים שפותחו על בתפיסת עולם זאת, ועל מנת לקצר תהליכים (כך חשבתי), שלחתי למחלקה המשפטית את רשימת הרשיונות הנפוצים של עולם הקוד הפתוח והתכנה החפשית.

אימה ופחד ופלצות. "תכנה ובסיס נתונים מסוג זה הם מסוכנים למחשבי החברה" הכריזו עורכי הדין. משום מה יצא עיקר קצפם על רשיונות מסוג Apache. מבוכה מסוימת נוצרה כאשר הסתבר להם כי אתר החברה, וחלק ניכר מהתכנות המסחריות שבשימוש בחברה עושות שימוש בשרת האינטרנט Apache.

עיקר התסכול נובע מכך שלמרות שמדובר בעורכי דין שעיסוקם הוא בקנין רוחני, הם לא הטריחו את עצמם לעיון מעמיק הן בתנאי הרשיון, והן בסוג העבודה שהחברה עושה. אולי שלא במפתיע, רישיונות של תכנות קניינית לא זוכות לאותה רמה של עיון מעמיק. התוצאה היא שיותר קל להעביר הצעת מחיר למחלקת רכש ולרכוש תכנה קניינית עם מגבלות וסייגים חמורים, מאשר להשתמש בתכנה חופשית, במקרים לא מועטים עם יכולות עדיפות.

זאת לתשומת ליבם של מפתחים כמו ארתיום, העושים לטובת הכלל, ואף מגדילים לעשות, ומשקיעים מחשבה הן לטובת המשתמשים והן לטובת המפתחים.

2 תגובות על “מה עו"ד?”

קודם כל, אם רישיון Apache הפחיד אותם או כמה רישיונות מסוג BSD או GPL, אז זה מצביע רק על דבר אחד: חוסר מקצועיות מוחלט או עצלנות מוחלטת.

אני נתקלתי בתופעות כאלה בארגונים כאשר מוצרים טובים נפסלים רק בגלל שכמה אנשים לא טורחים לעשות את העבודה שלהם.

כל הניסיון שלי בעבודה עם תכנה חופשית לימד אותי לקרוא רישיונות אפילו של תכנה קניינית 😉

אגב, למה אתה לא שולח טראקבק?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

%d בלוגרים אהבו את זה: