קטגוריות
אינטרנט

קישורים חברתיים

במאמר קודם דנתי ביתרונות של אתר בית או פורטלים אישיים, הן לכותבי אתרים והן לקוראים. אתרים אלו כוללים יכולות חיפוש, אך על פי רב אלו יכולות המבוססות על מנועי חיפוש, כמו גוגל, יאהו או MSN. מנועים אלו הם רובוטים המופעלים על ידי אלגוריתמים, ומקור פרנסה למקדמי אתרים (Search Engine Optimization או SEO בלע"ז).

ישנה דרך נוספת לפרסם מחד, ולהגיע למידע מאידך: שיתוף קישורים (ידוע עם כקישורים חברתיים).

הרעיון פשוט למדי. הגולש מגיע לאתר, מחליט כי האתר מעניין או חשוב, ומוסיף אותו לסימניות (Bookmarks). אבל, להבדיל מהסימניות שבדפדפן, הקישור נשמר באתר, תחת פרופיל של הגולש. הגולש גם יכול לתייג את האתר, לדרג אותו, להוסיף הערות ולפרסם אותו. התיוג יכול להיות אישי, או לפי תגים שכבר קיימים באתר. חיפוש דרך אתרים אלו מניב תוצאות שונות מאלו של מנועי החיפוש, היות והן סוביקטיביות במפגיע (נובעות מאנשים), בעוד מנועי החיפוש מנסים לשמור על אוביקטיביות (היות והן נובעות מאלגורתמים).

ישנם למעלה מ-40 קהילות של קישורים. חלקם מוקדשים לבלוגים וחלקם לאתרים בכללותם, חלקם אתרים שנועדו לשיתופיים בלבד וחלקם נועדו לניהול סימניות עם יכולת שיתוף. להלן מספר אתרים:

del.icio.us del.icio.us (ידוע במקומותינו גם כ-טעים.לי) הוא אחד מהראשונים באתרי הקישורים החברתיים. בעל ממשק ספרטני במקצת. עמוד ביתצ מציג דרוגי אתרים לפי כמות המתשתמשים המפנים אל אותו אתר. הוא מאפשר גם ליצור רשתות פנימית של משתמשים המפנים אתרים זה לזה. לצורך הדוגמא, ניתן לגשת לעמוד שלי באתר, לראות את הקישורים המופיעים שם, ולהפנות אלי קישורים.

Digg אתר Digg מיועד לדרג עמודים. ככל שיותר מתשמשים מפנים לאתר, יעלה דרוג העמודים. עמוד הבית מציג את העמודים הפופלריים ביותר.
Technoratiלהבדיל מאתרי קישורים חברתיים אחרים, טכנוראטי מתמקד ביצירת תגיות (או מילות מפתח) אחידות בין אתרים. שימוש בתגיות אלו מאפשר קישור בין עמודים באתרים שונים לפי התגיות המתארות אותם. שימוש בטכנורטי הוא דו כינווני. הכותב באתר חייב להתשמש בקישור לאתר טכנוראטי לניצול מקסימלי של התגיות. אתרים פרסומיים עלולים להסתייג משימוש זה, היות והוא עלול להוביל את המשתמש אל המתחרים, אך כאמור, מדובר במסלול דו כיווני.
hadash-hotדומה בצורה ובאופי ל-Digg, ולמתחרה ישראלי נוסף, שווה קריאה האתרים הללו הם בעברית, ומתמקדים, מטיבם, באתרים ישראלים (אם כי ניתן למצוא לו מעט קישורים זרים). האתרים מיועדים בעיקר לדרוג של ידיעות, אך שימושיים עם לדרוג של אתרים. כמו האתרים הזרים, האתרים כוללים את פיסות הקוד הנחוצות לשילוב באתר על מנת לאפשר לבעלי האתרים להציד לגולשים לדרג אותם.
על מנת להקל על כותבי האתרים (למרות שלא ברור אם זו הקלה) ישנם כלים ליצירת קישורים אוטומטיים לאתרי קישורים חברתיים והזנות רסס. אלו יוצרים קישור מהעמוד אל אתרי הקישור עם כל המידע הנחוץ. כלים אלו שימושיים בעיקר לאתרים הנמצאים בחו"ל.
עבור המשתמשים ישנם ברוב האתרים תוספים לדפדפן המאפשרים שמירה ישירה של העמוד לאתר החביב עליהם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

%d בלוגרים אהבו את זה: