קטגוריות
דעה

על חבילות תוכנה משרדיות

בעקבות פרץ התלהבות מחבילת Office 2007, אני הוגה בניסיון למצאו שיפור מהותי בשימושיות של החבילות המשרדיות מאז Office 4.3.

כמעט כל יצירת מסמך מורכב עוברת ליישום חיצוני (מערכות ERP, מחוללי דוחות וכיו"ב). החבילות המשרדיות משמשות לעיצוב הפלטים ממערכות אלו או לכתיבת קבצים פשוטים. מרבית הניסיונות ליישם מערכות מורכבות יותר (באמצעות Excel או Access), נכשלים. מסמכים מורכבים ב-Word הופכים להיות סיוט (בעיקר אם מנסים לבצע עבודות עריכה מול גורם נוסף). מצגות PowerPoint גודלות למפלצות עתירות מגבייטים.

אני חושש ש-OpenOfffice נגרר אחרי מגמה זאת. שמחתי שהמערכת איננה כוללת יותר דפדפן ולקוח דואר, אך הנטיה לחיקוי של ממשק המתשמש (סליחה, חווית המשתמש) של MS-Office, עלולה להיות בעוכריה.

חבילות התכנה המשרדית אמורות היות לתת כוח בידי המשתמש. אך התחרות בינן יצרה תכונתיות מתעלקת (תרגום חופשי שלי ל-Creeping featurism, הוספת תכונות לשם הוספת תכונות).

אינני רואה כי במקביל ישנו שימוש מושכל יותר בתכונות או בכלים. אני גם בספק אם ממשק המתשתמש החדש של Office 2007 יגרום למשתמשים להשתמש בסגנונות ב-Word, לשמור על אינדקסים סבירים ב-Access, לשלוח דואר במבנה תקני ב-Outlook או להפסיק להשתמש בעמודות ושורות ריקות ככליי עיצוב ב-Excel.

מספר שחקנים מנסים לשנות את התמונה על ידי יצירת ישומים מצומצמים יותר (למשל Google Docs או 37Signlas). היות ומדובר בישומי רשת, השיקול של ביצועים הוא מהותי, והמפתחים נזהרים מלהוסיף תכונות שאינן חיוניות לשימושיות המיידית. הדגש הוא על פונקציוליות. פיתוח ממין זה דורש אומץ לב. החשש מתלונה על חוסר ביכולת או בתכונה (לעיתים קרובות, תכונה או יכולת הניתנים לשימוש בתסריט או בשינוי במבנה התפריט על ידי המתשמש), גדול מהחשש לסירבול של התוכנה.

חשש זה הוא תוצר של תחרות התכונות של החבילות המשרדיות מסוף שנות ה-90 של המאה שעברה שיצר PC Magazine, שלא בטובתו. הסקירות ההשוואתיות גרמו ליצרני התוכנה למרוץ תכונות. ל-Microsoft, שניהלה את פיתוח כל התכנות בחבילה המשרדית שלה היה יתרון מול המתחרות.
היו ויש תכנות ממוקדות יותר. בסביבת חלונות: Ecco Pro, לניהול מידע אישי, NotaBene לעיבוד תמלילים אקדמי וספרים. תכנות אלו, ונסיונות לאיחוד של תכנות לחבילות (WordPerfect ו-Borland מחד, IBM ו-Lotus מאידך) טוטאו הצידה על ידי החבילה של Microsoft. אפילו החבילה הקלה של Microsoft, תכנת Works, כמעט איננה בנמצא.

בסביבות Macintosh ו-Linux המצב שונה. למרות קיומו של מוביל (OpenOffice), התחרות פחות בוטה והמגוון יותר גדול. העובדה כי קהל המשתמשים הוא עדיין ברובו מהעולם הטכני והאקדמי, יוצרת מגוון רב יותר של כלים יעודיים.

מרבית המשתמשים אינם מקבלים החלטה על שימוש בכלי מונוליטי או בכלים יעודיים או דנים ברצינות בבחירה בסוג הכלי (קינייני, חופשי או שרות), מתוך שיקולים פונקצינליים. הראיה לכך היא המסמכים הנוצרים מתוך הכלים הללו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.